Wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej podlegają obowiązkowemu oznakowaniu. Nowy unijny system etykietowania opon - obowiązujący od 1 maja 2021 roku - zapewnia bardziej wyczerpujące informacje na temat wybranych opon i obejmuje również opony do pojazdów ciężarowych. Zapewnia on obiektywne, wiarygodne i porównywalne informacje oparte na trzech ważnych parametrach użytkowych opony: oporze toczenia - a tym samym efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Dodatkowe piktogramy wskazują czy opona nadaje się do jazdy w trudnych warunkach śniegowych (symbol 3PMSF) oraz jej przyczepność na oblodzonej nawierzchni, chociaż ta ostatnia informacja dotyczy tylko opon do samochodów osobowych.
Nowy system etykietowania obejmuje opony do samochodów osobowych, autobusów i samochodów ciężarowych. Więcej szczegółów na temat nowego rozporządzenia UE w sprawie etykietowania opon można znaleźć na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej.
Zrozumienie unijnego oznakowania i piktogramów pomaga kierowcom i menedżerom flot samochodowych podejmować świadome decyzje dotyczące bezpieczeństwa drogowego związanego z oponami, niższej emisji CO2 i większej oszczędności paliwa.
Należy pamiętać, że oszczędność paliwa i bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależą od warunków drogowych i pogodowych, typu pojazdu, a w szczególności stylu jazdy.
Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowa dla bezpiecznej jazdy. Klasyfikacja przyczepności wskazuje, jak dobrze opona będzie się zachowywać na mokrej nawierzchni, a jej osiągi są oceniane w skali od klasy A do E. Wysoka ocena A oznacza krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni.
W zależności od oporu toczenia opony, jej efektywność paliwowa będzie się wahać od klasy A (oznaczającej najlepszą efektywność paliwową) aż do klasy E. Zużycie paliwa odgrywa ważną rolę z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia. Dzieje się tak dlatego, że niskie zużycie paliwa ma pozytywny wpływ na ślad węglowy pojazdu, w szczególności dotyczy to pojazdów ciężarowych.
Jest to zewnętrzny hałas toczenia generowany przez oponę, mierzony w decybelach. Na etykiecie podany jest poziom hałasu oceniony w klasach od A do C.
„Oprócz dotychczasowych informacji na etykiecie umieszczono również piktogramy - w stosownych przypadkach - odnoszące się do osiągów w trudnych warunkach śniegowych (3PMSF) i / lub przyczepności na oblodzonej nawierzchni (tylko opony samochodu osobowego / C1).
Piktogram przyczepności na śniegu (3PMSF) obowiązuje dla opon zimowych i całorocznych testowanych w określonych warunkach zimowych, które zapewniają wymagane osiągi na śniegu.
Piktogram przyczepności na lodzie zostanie pokazany dla opon zimowych z wyjątkowymi osiągami na lodzie potwierdzonymi przez zdefiniowany test przyczepności na lodzie. Opony te są specjalnie zaprojektowane do nawierzchni drogowych pokrytych lodem i zbitym śniegiem i powinny być używane tylko w bardzo trudnych warunkach klimatycznych (np. Niskie temperatury w krajach skandynawskich). Stosowanie opon o wysokiej przyczepności na lodzie w mniej surowych warunkach klimatycznych (np. na mokrej nawierzchni lub cieplejszych zimowych temperaturach) może skutkować gorszymi osiągami, w szczególności pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, prowadzenia i zużycia ”.
„Gdy opony się obracają, wyginają się również w kierunku powierzchni drogi, co prowadzi do utraty energii. Ilość utraconej energii jest skorelowana z oporem toczenia opony.
Opony o niskim oporze toczenia są najbardziej energooszczędne. Oznacza to, że do poruszania pojazdem potrzeba mniej mocy - a tym samym mniej paliwa.
Ponieważ opony mogą odpowiadać za 20–30% zużycia paliwa przez pojazd, wybór nowych opon, które są energooszczędne, przyniesie bezpośrednie oszczędności kosztów paliwa ”.
„Aby uzyskać lepszą oszczędność paliwa i większe bezpieczeństwo na drogach, weź pod uwagę następujące czynniki: