Etykieta opon UE

Od 2012, w krajach europejskich, obowiązują Etykiety Unii Europejskiej na opony, które są ustandaryzowanym zestawem informacji dotyczących zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Dzięki unijnym regułom, w ramach podnoszenia bezpieczeństwa na drogach i ograniczania zanieczyszczania środowiska etykiety wszystkich producentów zawierają nie tylko prezentację podstawowych trzech parametrów, ale stanowią wsparcie konsumentów w ich decyzjach zakupowych. 

Symbol chmury na etykiecie opony UE oznacza przyczepność na mokrej nawierzchni.

Bezpieczeństwo

Przyczepność na mokrej nawierzchni to kluczowy element bezpiecznej jazdy i ważny czynnik przy wyborze nowych opon. Zgodnie z normami unijnymi klasę opon określa się, mierząc drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Przyczepność na mokrej nawierzchni mieści w zakresie od A (najkrótsza droga hamowania) do F (najdłuższa droga hamowania). Klasy D i G nie są obecnie używane. Różnica drogi hamowania pomiędzy oponami klasy A i F może wynosić nawet 18 metrów.

Symbol dystrybutora paliwa na etykiecie opony UE oznacza zużycie paliwa.

Efektywność paliwowa

Zużycie paliwa w samochodach w dużym stopniu zależy od oporów toczenia opon, czyli siły o przeciwnym kierunku działającej na oponę stykającą się z podłożem. Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo w oponach o niskim oporze toczenia wynika z mniejszych strat energii wskutek tarcia i emisji ciepła.

Niższe opory toczenia pozwalają więc oszczędzać paliwo i emitować mniej CO2.

Opony klasy A zapewniają najlepszą efektywność paliwową, a wszystkie kolejne klasy do G zwiększają zużycie paliwa o 0,42-0,56 mpg dla samochodu, który zużywa 36 mpg.

Symbol głośnika na etykiecie opony UE oznacza hałas, jaki wytwarza opona.

Hałas

Hałas zewnętrzny emitowany przez oponę określany jest w decybelach. Na etykietach UE ikony fal dźwiękowych wskazują, czy poziom hałasu mieści się w granicach określonych limitów, czy też je przekracza.

Im więcej wypełnionych kresek znajduje się na etykiecie, tym głośniejsza opona.

  • 1 czarna fala: opona cicha (co najmniej 3 dB poniżej europejskich limitów)
  • 2 czarne fale: średni poziom głośności (przedział między limitem a 3 dB poniżej niego)
  • 3 czarne fale: opona głośna (powyżej europejskiego limitu)
 

Informacje:

Faktyczna oszczędność paliwa i bezpieczeństwo na drodze w dużym stopniu zależą od zachowania kierowcy, a to oznacza, że:

  • systematyczna kontrola ciśnienia w oponach to gwarancja nie tylko komfortu i bezpieczeństwa jazdy, ale także trwałości ogumienia i zmniejszone zużycie paliwa
  • ekonomiczna jazda samochodem - zgodnie z zasadami „eco-drivingu” - może znacząco obniżyć zużycie paliwa
  • sposób eksploatacji samochodu oraz odpowiedni wybór trasy i pory jest kluczowy dla zużycia paliwa
 

Przegląd

  • Continental z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie nowych europejskich oznaczeń opon, a tym samym rozpowszechnianie wśród konsumentów informacji o oponach.
  • Od listopada 2012 roku wszyscy konsumenci będą informowani dzięki nowym oznaczeniom o wpływie opon na zużycie paliwa, bezpieczeństwie prowadzenia i poziomie hałasu.
  • Różnice między poszczególnymi ocenami to obniżenie lub zwiększenie zużycia paliwa o 0,10 - 0,15 litrów na 100 kilometrów oraz skrócenie lub wydłużenie drogi hamowania z 80 km/h na mokrej drodze do 6 metrów.
  • Testy opon przeprowadzane przez magazyny motoryzacyjne wciąż będą stanowić istotne źródło informacji dla konsumentów, gdyż oprócz trzech kategorii oceny znajdujących się na etykiecie, badaniu podlega nawet aż 11 dodatkowych kryteriów związanych z wpływem opon na bezpieczeństwo podróżowania.
  • W zimie inne kryteria związane z właściwościami jezdnymi, które nie są wyróżnione w nowych oznaczeniach, stają się równie istotne w wyborze opon.Przed zakupem kierowcom zaleca się odwołanie również do alternatywnych źródeł informacji – testów opon, porad sprzedawców, materiałów producenta itp.
Barum. Marka koncernu Continental.
Dobre opony. Dobra cena.