Narzędzie do zakręcania: klucz dynamometryczny?
Klucz dynamometryczny [Łącze do serii artykułów o narzędziu: klucz dynamometryczny] jest niezastąpiony zarówno pod względem zmiany opony, jak i dokręcania śrub. Śruby zabezpieczające można tylko odpowiednio dokręcić, jeśli używa się takiego narzędzia. Kluczem do dokręcania opon jest moment obrotowy (również zwany momentem dociskowym). Jest on określony dla każdego samochodu lub felgi i informuje, ile siły należy użyć podczas zakręcania śrub. Tę wartość należy zachować, aby śruby mogły wytrzymać obciążenia, którym podlegają podczas jazdy, i pewnie utrzymać koło na swoim miejscu. Jeśli śruby nie są dość dokręcone, mogę się poluzować podczas jazdy. Jeśli śruby zabezpieczające są zbyt mocno dokręcone, gwinty mogą się uszkodzić lub zerwać. Właśnie w tym momencie zastosowanie ma klucz dynamometryczny.
Korzystanie z klucza dynamometrycznego umożliwia dokręcenie śrub zabezpieczających do określonego momentu skręcającego. Jedyne, co musisz zrobić, to ustawić wartość na narzędziu, a następnie zwolnić dźwignię – jak tylko zostanie osiągnięty moment dociskowy, usłyszysz i poczujesz kliknięcie w kluczu. Ale gdzie można uzyskać określoną wartość dotyczącą własnego samochodu?
Jaki jest moment obrotowy dla Twojego samochodu?
Optymalną wartość momentu obrotowego dla Twojego samochodu lub zamocowanych felg możesz znaleźć w podręczniku do samochodu. Zależy to od modelu samochodu, rozmiaru felgi, materiału (aluminiowe lub stalowe) oraz liczby śrub. Normalnie wynosi on pomiędzy 110 N⋅m i 120 N⋅m. Jeśli zmienisz felgi w samochodzie, nowe wartości momentu obrotowego znajdziesz w certyfikacie felgi.